;
نکات پخت دیگچه و فوت و فن دیگچه مشهدی خوشمزه - چلوگوشت
نکات سس انبه و راز خوشمزگی سس انبه خوشمزه و خانگی

نکات سس انبه و راز خوشمزگی سس انبه خوشمزه و خانگی

نکات سس انبه نکات سس انبه و راز خوشمزگی سس انبه خوشمزه و خانگی در سایت چلو گوشت.امیدواریم این مطلب از سایت آشپزی ما مورد توجه شما قرار گیرد. انبه، یک میوه لذیذ و غنی …

نکات سالاد سبزیجات و راز خوشمزگی سالاد سبزیجات خوشمزه و خانگی

نکات سالاد سبزیجات و راز خوشمزگی سالاد سبزیجات خوشمزه و خانگی

نکات سالاد سبزیجات نکات سالاد سبزیجات و راز خوشمزگی سالاد سبزیجات خوشمزه و خانگی در سایت چلو گوشت.امیدواریم این مطلب از سایت آشپزی ما مورد توجه شما قرار گیرد. روش بهترین برای تهیه چاشنی سالاد …

نکات بورک گوشت و راز خوشمزگی بورک گوشت خوشمزه و خانگی

نکات بورک گوشت و راز خوشمزگی بورک گوشت خوشمزه و خانگی

نکات بورک گوشت نکات بورک گوشت و راز خوشمزگی بورک گوشت خوشمزه و خانگی در سایت چلو گوشت.امیدواریم این مطلب از سایت آشپزی ما مورد توجه شما قرار گیرد. شاید شما هم بارها نام بورک …

نکات پخت دیگچه

طرز تهیه دیگچه بدون خامه طرز تهیه دیگچه برای ۴ نفر دیگچه مرغ طرز تهیه دیگچه ساده طرز تهیه دیگچه برای ۱۰ نفر طرز تهیه دیگچه برای ۲۰ نفر دیگچه مشهدی مجلسی طرز تهیه دیگچه برای ۵۰ نفر

نکات پخت دیگچه و فوت و فن دیگچه مشهدی خوشمزه در سایت چلو گوشت.امیدواریم این مطلب از سایت آشپزی ما مورد توجه شما قرار گیرد

یکی از دسرهای سنتی و محلی شهر مشهد، دیگچه مشهدی نام دارد. این دسر بیشتر در ایام ماه مبارک رمضان و همچنین در مجالس عزاداری و محرم مصرف می شود. بافت این دسر شبیه به شله زرد است، با این تفاوت که برای تهیه آن از شیر به جای آب استفاده می شود و به همین دلیل بافتی سفت‌تر دارد. دیگچه مشهدی را می توان به دو صورت زعفرانی و دو رنگ تهیه کرد و با استفاده از پودر پسته، خلال بادام، گل محمدی و دارچین تزیین کرد. این دسر، مغذی و مفید بوده و می توانید آن را به راحتی در خانه تهیه کنید. همچنین این دسر به عنوان نذر در مراسم های خاص تهیه و به اطرافیان پخش می شود.

مواد لازم

برنج نیم دانه: ۱ پیمانه
آب: ۲ پیمانه
شیر پر چرب: ۲ لیتر (۸ و نیم پیمانه)
گلاب: ۱/۲ پیمانه
شکر: ۱ و ۱/۲ پیمانه
کره: ۵۰ گرم
زعفران: به مقدار دل‌خواه

طرز تهیه دیگچه

برای تهیه دیگچه مشهدی، ابتدا برنج را شسته و به مدت یک ساعت خیس کنید. سپس آن را در دیگی با آب که به اندازه‌ی لازم با آن پوشیده شده است، به مدتی بپزید تا برنج کاملا پخته شود. برای تهیه‌ی دیگچه‌ی خوردنی باید برنج را در این مرحله آماده کنید.

حالا شیر را کم کم به برنج اضافه کرده و هم‌زمان آن را هم بزنید تا شیر به خوبی در برنج جذب شود. سپس شکر را به ترتیب به برنج اضافه کنید و هم‌زمان با هم بزنید. در مرحله بعد هل را نیز به این مخلوط اضافه کرده و آن را نیمه‌ی نهایی بپزید تا موادش بجوشند و به سفتی مطلوب برسند.

در این مرحله، گلاب و کره را به دیگچه اضافه کنید و برای چند دقیقه دیگر هم‌زمان با هم بپزید تا همه‌ی مواد به‌خوبی ترکیب شوند.

حالا بهتر است زعفران دم‌کرده را در گوشه‌ای از قابلمه بریزید و هم‌زمان با هم بزنید تا نیمی از آن زرد رنگ شود. سپس دیگچه را به مدت نیم ساعت دم کنید و حتماً در این مرحله حرارت را کم کنید تا دیگچه بیش‌تر سفت نشود.

دیگچه مشهدی آماده‌ی سرو است. آن را با خلال پسته و زعفران تزیین کرده و سرد و خوشمزه سرو کنید. این دسر در ماه محرم و در مراسم عزاداری به‌خصوص مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فوت و فن دیگچه

برای آماده‌سازی دیگچه مشهدی، قابلمه‌ی پخت باید غیرچسب باشد. می‌توانید از قالب مخصوص دسر استفاده کنید که باید ته‌ی آن را با کمی کره چرب کنید. بعد از خنک شدن دیگچه، به راحتی از قابلمه یا قالب جدا می‌شود.

میزان شیر و شکر بسته به سلیقه شما متفاوت است، ممکن است کمتر یا بیشتر از مقدار داده شده استفاده کنید. استفاده از مقدار بیشتر شیر، بهتر است زیرا در نهایت دیگچه به شکل ژله‌ای و لرزان در می‌آید و راحت از قالب جدا می‌شود.

طرز تهیه دیگچه بدون خامه طرز تهیه دیگچه برای ۴ نفر دیگچه مرغ طرز تهیه دیگچه ساده طرز تهیه دیگچه برای ۱۰ نفر طرز تهیه دیگچه برای ۲۰ نفر دیگچه مشهدی مجلسی طرز تهیه دیگچه برای ۵۰ نفر

طرز تهیه دیگچه در فر

برای تهیه دسر مشهدی در فر، موارد زیر را نیاز دارید:

یک لیوان برنج
یک لیوان شکر
۲ لیتر شیر
نصف فنجان زعفران دم کرده
نصف لیوان گلاب
یک قاشق غذاخوری هل
۲ قاشق غذاخوری خامه
۳۰ گرم کره
مرحله‌های تهیه دسر مشهدی در فر به شرح زیر است:

برنج را حداقل ۲ ساعت قبل از شروع تهیه دسر خیس کنید.

برنج خیس شده را با چهار لیوان آب در قابلمه بریزید و به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه با حرارت ملایم بپزید تا کاملا پخته شود.

یک لیتر از شیر را به برنج اضافه کرده و بعد از اینکه به خوبی با هم ترکیب شدند، بقیه شیر را نیز درون قابلمه بریزید.

شکر را به مواد خود اضافه کنید و آن ها را هم بزنید.

زعفران دم کرده را به همراه هل و گلاب درون قابلمه بریزید و سپس کره و خامه را نیز به آن اضافه کنید.

مواد را به خوبی هم بزنید تا ته نگیرد.

زمانی که غلظت دیگچه مشهدی به حد مناسبی رسید، درون قالب فر را با کره چرب کنید و مواد را داخل آن بریزید.

روی قالب را با فویل بپوشانید و چند سوراخ ایجاد کنید. قالب باید ۴۵ دقیقه در دمای ۱۵۰ درجه سانتیگراد در فر قرار داشته باشد.

پس از گذشت زمان، دسر را از فر دربیاورید و به مدت ۲ تا ۳ ساعت در یخچال خنک کنید.

آخرین بروز رسانی در : دوشنبه 25 اردیبهشت 1402

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام چلوگوشت و لینک مستقیم بلا مانع است.