;
نکات پخت آبگوشت بزقرمه و راز خوشمزگی آبگوشت بزقرمه محلی - چلوگوشت
نکات پخت پیتزا کالزونه و راز خوشمزگی پیتزا کالزونه خوشمزه و خانگی

نکات پخت پیتزا کالزونه و راز خوشمزگی پیتزا کالزونه خوشمزه و خانگی

نکات پخت پیتزا کالزونه نکات پخت پیتزا کالزونه و راز خوشمزگی پیتزا کالزونه خوشمزه و خانگی در سایت چلو گوشت.امیدواریم این مطلب از سایت آشپزی ما مورد توجه شما قرار گیرد. پیتزا کالزونه، یک غذای …

نکات پخت ماهیچه و راز خوشمزگی ماهیچه خوشمزه به سبک پسران کریم

نکات پخت ماهیچه و راز خوشمزگی ماهیچه خوشمزه به سبک پسران کریم

نکات پخت ماهیچه نکات پخت ماهیچه و راز خوشمزگی ماهیچه خوشمزه به سبک پسران کریم در سایت چلو گوشت.امیدواریم این مطلب از سایت آشپزی ما مورد توجه شما قرار گیرد. ماهیچه یکی از غذاهای بسیار …

نکات پخت مربای بالنگ و راز خوشمزگی مربای بالنگ خانگی

نکات پخت مربای بالنگ و راز خوشمزگی مربای بالنگ خانگی

نکات پخت مربای بالنگ نکات پخت مربای بالنگ و راز خوشمزگی مربای بالنگ خانگی در سایت چلو گوشت.امیدواریم این مطلب از سایت آشپزی ما مورد توجه شما قرار گیرد. مربای بالنگ یکی از خوشمزه‌ترین و …

نکات پخت آبگوشت بزقرمه

فیلم طرز تهیه بزقرمه کرمانی طرز تهیه بزقرمه شیرازی طرز تهیه بزقرمه رفسنجانی طرز تهیه بزقرمه با بادمجان بزقرمه نی نی سایت طرز تهیه بزقرمه ترکی طرز تهیه بزقرمه مجلسی طرز تهیه بزباش با کشک

نکات پخت آبگوشت بزقرمه و راز خوشمزگی آبگوشت بزقرمه محلی در سایت چلو گوشت.امیدواریم این مطلب از سایت آشپزی ما مورد توجه شما قرار گیرد.

آبگوشت یکی از غذاهای محبوب و لذیذ ایرانی است که به مدت سال‌ها مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به مواد اولیه استفاده شده در آن، آبگوشت یک غذای مغذی و مفید است. یکی از انواع معروف آبگوشت سنتی ایرانی، آبگوشت بزقرمه است که اگرچه شباهتی به آبگوشت بزباش دارد، اما به طور کلی یک غذای متفاوت است. آبگوشت بزقرمه به طور اختصاصی متعلق به غذاهای محلی استان کرمان است، اما در شهرهای دیگر نیز مشهور است. در این مقاله، به تهیه آبگوشت بزقرمه خواهیم پرداخت و طرز تهیه آن را بررسی می‌کنیم.

این نوع آبگوشت محلی کرمان، دارای طعم و عطری فوق‌العاده است و از نظر تغذیه‌ای بسیار مفید و مغذی است. همانطور که گفته شد، آبگوشت بزقرمه بسیار شبیه به آبگوشت بزباش است، با این تفاوت که در فرایند آماده سازی آن، گوجه فرنگی به طور کامل حذف شده است. با یادگیری روش صحیح طبخ این غذای محلی کرمانی، می‌توانید یک غذای لذیذ و همراه با فواید بسیار را به لیست غذاهای خود اضافه کنید.

مواد لازم برای تهیه آبگوشت بزقرمه

گوشت گوسفند ۴۰۰ گرم

پیاز متوسط ۱ عدد

سیب زمینی ۱ عدد

نخود ۲۰۰ گرم

سیر حبه ۵ عدد

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به میزان لازم

پیاز داغ و نعناع داغ برای تزئین به مقدار کافی

طرز تهیه آبگوشت بزقرمه به سبک کرمانی

قبل از هر چیز، حتماً نخودها را در آب خیس بگذارید تا نفخ آن‌ها کاهش یابد. با خیس کردن نخودها، پوست آن‌ها ورم می‌شود و می‌توان به راحتی پوست را از بافت اصلی نخود جدا کرد. برای جدا کردن پوست، کافی است با دست روی پوست بکشید.

نخودها را در ظرفی قرار داده و روی شعله قرار دهید تا به مرحله نیم پخت برسند.

پیازها را همچنین نگینی خرد کنید و درون مقداری روغن تفت دهید تا رنگ آن‌ها طلایی شود.

قبل از اینکه رنگ پیازها کاملاً تغییر کند، سیر را رنده کرده و به پیاز اضافه کنید. کمی زردچوبه هم به سیر و پیاز اضافه کنید تا رنگ و طعم بهتری به خود بگیرد.

توجه کنید که سیرها را بیش از حد سرخ کردن، می‌تواند تلخی آن‌ها را افزایش داده و مزه غذا را تغییر دهد.

گوشتی که از قبل شسته و خرد شده است را به سیر و پیاز اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند. اما مراقب باشید که بیش از حد تفت دادن گوشت، باعث سفتی آن شود.

پس از اینکه گوشت تغییر رنگ داده و به رنگ قهوه‌ای رسید، نخودهایی که از قبل نیم پز کرده بودید را اضافه کنید و آب نیز به ظرف بریزید تا مواد شروع به پخت شوند.

یک سیب زمینی را هم پوست کنده و خرد کنید و به این مواد در حال پخت، اضافه کنید.

بهتر است زمان بیشتری برای پخت آبگوشت بزقرمه در نظر بگیرید تا به آرامی و با شعله ملایم پخته شود و به خوبی لعاب بیندازد.

پس از اینکه گوشت و سایر محتویات آبگوشت، به خوبی پخت، آن‌ها را با گوشت‌کوب به خوبی بکوبید تا بافتی یکدست پیدا کنند.

در مرحله آخر از طرز تهیه آبگوشت بزقرمه، آبگوشت بزقرمه را در ظرفی مناسب ریخته و روی آن را با نعناع داغ و پیاز داغ تزیین کنید. همچنین، می‌توانید از کمی کشک برای شکل دادن به تزیینات روی آبگوشت استفاده کنید.

آموزش پخت بزقرمه با بادمچان

گوشت گوسفند ۵۰۰ گرم

بادمجان ۵ عدد

نخود ۲۰۰ گرم

لوبیا سفید ۱۰۰ گرم

پیاز ۱ عدد

سیب زمینی ۱ عدد

چغندر ۱ عدد

خیار ۴ عدد

کشک ۲ قاشق غذاخوری

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به میزان کافی

قبل از هر چیز، حبوبات را از شب قبل در آب خیس کرده و نیم پز کنید.

پیاز را نگینی خرد کرده و به همراه زردچوبه تفت دهید. سپس گوشت را به مواد تفت داده شده اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند.

مواد شامل پیاز، گوشت و حبوبات را در یک قابلمه قرار داده و به همراه نصف میزان آب، به گونه‌ای که آب مواد را بپوشاند، بپزید. همچنین، سیب زمینی خرد شده را نیز به این مواد اضافه کنید.

فیلم طرز تهیه بزقرمه کرمانی طرز تهیه بزقرمه شیرازی طرز تهیه بزقرمه رفسنجانی طرز تهیه بزقرمه با بادمجان بزقرمه نی نی سایت طرز تهیه بزقرمه ترکی طرز تهیه بزقرمه مجلسی طرز تهیه بزباش با کشک

بادمجان‌ها را پوست کنید و پس از آن که به خوبی خشک شده و آب آن‌ها را گرفتید، در روغن سرخ کنید.

چغندرها را برش زده و در کف ظرف قرار دهید. سپس بادمجان پخته شده را درون چغندر قرار داده و آن‌ها را پر کنید.

مقداری از آب گوشت را روی چغندر و بادمجان ریخته و درب تابه را بگذارید تا خوب پخته شوند.

از طرفی دیگر، گوشت و حبوبات نیز پخته شده و آماده کوبیدن شده‌اند. مقدار بیشتری از بادمجان و چغندرها را با گوشت و حبوبات پخته شده مخلوط کنید و بکوبید.

بادمجان و گوشت کوبیده را در یک ظرف مناسب ریخته و اطراف آن‌ها را با برش‌های پخته شده بادمجان، چغندر و خیار خرد شده تزیین کنید. در نهایت، دو قاشق کشک را نیز برای تزئین، با مدل دلخواه خود روی مواد آبگوشت آماده، بریزید.

نکات پخت آبگوشت بزقرمه

اضافه کردن نعنا داغ و سیر داغ به خاطر گرفتن سردی کشک است، بنابراین در تهیه این غذا بهتر است آن‌ها را حذف نکنید.

بعضی از افراد ترجیح می‌دهند نخود و سیب زمینی را حذف کنند و فقط با گوشت فراوان، سیر و پیاز بزقرمه را تهیه کنند. در این حالت، پس از پخت گوشت، آن را ریش ریش می‌کنند و لپه را کمی تفت می‌دهند و به گوشت اضافه می‌کنند. سپس، با اضافه کردن کشک محلی گوسفندی، اجازه می‌دهند لپه با گوشت بپزد و بزقرمه به خوبی ترکیب شود.

در طرز تهیه بزقرمه، به جای نخود، می‌توانید از لپه استفاده کنید.

بزقرمه، نوعی آبگوشت بزباش است که در منطقه کرمان رایج است. در این نوع بزقرمه، به جای گوجه فرنگی، کشک اضافه می‌شود.

بزقرمه اصیل کرمانی معمولاً کمی رقیق است و در آن از نان ترید یا تلیت استفاده می‌شود. دلیل این امر نیز این است که در طرز تهیه کرمانی، سیب زمینی به بزقرمه اضافه نمی‌شود.

آخرین بروز رسانی در : شنبه 17 تیر 1402

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام چلوگوشت و لینک مستقیم بلا مانع است.